تبلیغات
شرکت بیمه آسیا نمایندگی مجید یزدانیان کد 4916 - روایت شرکت بیمه توسعه به نقل از آقای میرزائی
[ ]
 
 
روایت شرکت بیمه توسعه به نقل از آقای میرزائی
نظرات


 آقای میرزایی، ماجرای بیمه توسعه و پرداخت خسارت زیاندیدگان آن به كجا رسید؟
با پیگیری بیمه مركزی و قوه قضائیه قرار بر این شده كه این شركت طبق مصوبه شورای عالی بیمه، دارایی ها و اموالی را كه در اختیار دارد، به بیمه ایران منتقل كند و بیمه ایران نیز خسارت زیاندیدگان را از محل این اموال و دارایی ها پرداخت كند. دارایی های این شركت و ساختمان‌های  شعب سراسر كشور جوابگوی تعهدات نبود و از سوی دیگر بیمه ایران نیز تمایل داشت تا اموال و دارائی های پراكنده شركت در یك پروژه مشخص تجمیع و آنرا تملك كند؛ به همین دلیل سهامدار و صاحبان اصلی شركت به این سمت هدایت شدند كه یك دارایی مشخص را كه معادل كل تعهدات آنها نسبت به بیمه گذاران باشد، در اختیار بیمه ایران قرار دهند. هم اكنون این دارایی شناسایی شده است و در مرحله ارزیابی كارشناسی است.


  سهامدار عمده بیمه توسعه با انتقال این ملك آن هم به ارزش هزار میلیارد تومان در شرایط ركودی مشكلی ندارد؟
قیمت این ملك توسط هیات سه نفره كارشناسان دادگستری متشكل از كارشناس بیمه ایران، كارشناس بیمه توسعه و كارشناس دادستانی تهران برآورد شده؛ در واقع ارزش این ملك را مبتنی بر ارزیابی كارشناسی به صورت منصفانه برآورد خواهند كرد.

 تاكنون خسارتِ چه تعداد زیاندیده این شركت پرداخت شده است؟ 
در فاز اول بیمه مركزی ۲۰۰ میلیارد تومان از محل سهمیه اتكایی اجباری در اختیار بیمه ایران قرار داد كه این میزان در وجه ۱۶ هزار زیاندیده به عنوان خسارت پرداخت شده است. به هر میزانی كه اموالی از طریق بیمه توسعه در اختیار و تملك بیمه ایران قرار بگیرد، به همان میزان خسارت مردم پرداخت می شود و هیچ نگرانی از بابت ایفای تعهدات بیمه توسعه وجود ندارد.

 اخبار و روایت هایی مبنی بر اینكه جلوی فروش اموال و دارایی های بیمه توسعه گرفته شده، شنیده می شود. آیا این مسئله را تایید می كنید؟
خیر. موضوع این است كه در پی شكایات بیمه‌گذاران، بسیاری از ساختمان‌های شعب این شركت توسط برخی دادگستری ها در كشور توقیف شده است. اگرچه فرآیند رفع توقیف و ارزیابی و انتقال این اموال طولانی شده اما ظرف یك تا دو ماه آینده مشكل انتقال اموال حل و فصل شده و دارایی های سهام داران بیمه توسعه در اختیار بیمه ایران قرار می‌گیرد و معادل آن به زیاندیدگان بیمه توسعه خسارت پرداخت خواهد شد.
 اخیرا سه ملك دیگر در مشهد، تبریز، تهران در مرحله انتقال به بیمه ایران است كه معادل این املاك نیز صرف پرداخت خسارات خواهد شد. اما در این میان یك  ملك بسیار بزرگتر وجود دارد كه ارزش آن معادل حداقل هشتصد میلیارد تومان است. با ورود و همكاری قوه قضائیه، صاحب سهام شركت این ملك را به صورت یكجا به بیمه ایران انتقال می دهد تا كل تعهدات بیمه توسعه پوشش داده شود. 

 مطالبات زیاندیدگان از بیمه توسعه چقدر است؟ برآوردی از مابقی میزان خسارت كه باید به زیاندیدگان پرداخت شود، دارید؟
طبق برآوردها حداقل۹۰۰ میلیارد تومان خسارت زیاندیدگان است.

  پیش از این اخباری مبنی بر بازداشت سهامدار عمده بیمه توسعه منتشر شده بود. آیا ایشان همچنان در بازداشت به سر می برند؟
هم اینك سهامدار عمده به خاطر همكاری با قوه قضائیه و ظاهرا به سبب قول مساعد و همكاری برای انتقال اموال بیمه توسعه به بیمه ایران و حل و فصل مشكل زیاندیدگان بیمه توسعه در بازداشت نیست.

شركت بیمه توسعه نقدینگی لازم را برای پرداخت خسارت به بیمه گذاران و زیان دیدگان در اختیار نداشت. اگر دارایی های این شركت برای پرداخت خسارت كفایت نمی‌كرد، پس در نتیجه ورشكستگی حاصل می‌شود. آیا به واقع این شركت به ورشكستگی نرسید؟
طبق قانون تجارت، اگر تاجر توقف در پرداخت دیون داشته باشد و نتواند دین خود را پرداخت كند، ورشكسته است اما قوه قضائیه و نظام حقوقی ما به دنبال ورشكستگی واقعی هستند به عبارتی این توقف در پرداخت دیون را ورشكستگی فرضی می دانند و دادگاه باید به این نتیجه برسد كه دارایی ها به واقع كفایت تعهدات و بدهی ها را نمی كند و در این صورت حكم به ورشكستگی می دهند. سهامدار عمده شركت بیمه توسعه از دیگر اموال خود به شركت تزریق می كند چون می خواهد كه حكم ورشكستگی برای وی صادر نشود. صدور حكم ورشكستگی برای سهامدار  هزینه زیادی دارد وفعالیت های وی را در عرصه های اقتصادی دچار اختلال خواهد كرد، به این خاطر ایشان به این جمع بندی رسیدند كه از منابع اموال و دارائی های شخصی خود هم هزینه كنند و حقوق زیاندیدگان را بدهند. طبیعی است كه اگر ایشان تا قبل از ارجاع موضوع به قوه قضائیه حاضر به همكاری و پرداخت خسارت به مردم بود، بیمه مركزی حتی این موضوع را به دستگاه قضایی هم منعكس نمی كرد. مقاومت این شركت در عدم پرداخت خسارت ما را به این سمت برد كه از قوه محترم  قضائیه كمك بگیریم. در هر حال ما یك هدف بیشتر نداریم، تأمین مالی و پرداخت خسارت بیمه شدگان و بیمه گذاران بیمه توسعه .

 در صورت جبران خسارت زیاندیدگان باز هم به این شركت اجازه فعالیت در بازار بیمه را می دهید؟
در حال حاضر پروانه فعالیت شركت در تمام رشته های بیمه ای تعلیق شده و در رشته‌های بیمه زندگی و بیمه اتومبیل (شامل شخص ثالث، بدنه و حوادث راننده) ابطال شده است. طبیعی است كه رفتار بعدی بیمه مركزی و شورای عالی بیمه بستگی به عملكرد این شركت در پروسه پرداخت خسارت مردم دارد. هر چه همكاری این شركت و تلاش آنها برای پرداخت خسارات بیشتر باشد، در برخورد با آن با سعه صدر بیشتری رفتار خواهد شد.

 البته سهامدار اصلی شركت بیمه توسعه تخصص كافی در بخش ساخت و ساز داشته است، و به همین دلیل بخش عمده ای از سرمایه گذاری ها از محل حق بیمه ها راهی بازار املاك و مستغلات شد. شرایط ركودی حاكم بر اقتصاد كشور تا اندازه قابل توجهی روی این سرمایه گذاریها تاثیر گذاشت.   
اشتباهات و تخلفات این شركت زیاد است امام عدم رعایت حدنصاب های آیین نامه سرمایه گذاری و عدم توجه به تذكرات بیمه مركزی كه در نتیجهِ آن بیش  از حد نقدینگی صرف خرید شده است و عدم رعایت این آیین نامه موجب شد تا خسارت های مردم تجمیع شود و پرداخت خسارت به صورت قطره چكانی انجام گیرد. اگرچه این املاك را به خاطر شرایط ركود حاكم بر اقتصاد نخواستند یا نتوانستند نقد كنند. اما در هر حال آنچه كه هم اكنون باید انجام شود، پرداخت خسارت به مردم است كه باز هم از طریق فروش یا انتقال املاك انجام می شود. بنابراین در مجموع فرقی نكرد. كاش همان روز اول شركت اقدام می‌نمود چون اكنون با پرداخت هزینه بیشتری مجبور به این كار شده است ضمن اینكه چون بیشتر خسارت های این شركت در رشته شخص ثالث  است و اتفاقا بخش اعظم آن هم خسارت های جانی است، از آنجایی كه پرداخت دیه به صورت یوم الادا است، هر چه زمان می گذرد، این خسارات روز به روز رشد می كند و هزینه بیشتری به صاحبان شركت تحمیل می شود و همه اینها به دلیل تعللی است كه در پرداخت خسارت به مردم صورت گرفته است.

 می توان یك زمان قطعی را برای پرداخت كلیه خسارت زیاندیدگان بیمه توسعه وعده داد؟
ما می توانیم اطمینان بدهیم كه تا پرداخت خسارت آخرین پرونده زیاندیدگان بیمه توسعه این موضوع را پیگیری می كنیم اما فرآیند رسیدگی، تامین منابع مالی و پرداخت خسارت، در اختیار بیمه ایران است. بیمه ایران باید طبق مصوبه شورای عالی بیمه خسارت را پرداخت كند اما به هرحال تا ریال آخر را از بیمه توسعه گرفته و به مردم پرداخت خواهد شد.

 انگار كه ماجرای بیمه توسعه تا حدودی شركت بیمه ایران را در مضیقه و فشار قرار داده است و بعضاً روایت هایی در مورد انتقادات مسئولان این شركت و احتمال شانه خالی كردن آنها شنیده می شود.
به هر حال قانونگذار در ماده ۴۴ تاسیس بیمه مركزی و بیمه‌گری این ظرفیت را پیش بینی كرده است كه اگر پروانه فعالیت یك شركت بیمه ابطال شد، حقوق و تعهدات این شركت به بیمه ایران به عنوان بازوی اجرایی دولت منتقل می شود. مصوبه شورای عالی بیمه‌ برای انتقال پرتفوی بیمه توسعه به بیمه ایران نیز به خاطر تصریح این مسئله در قانون تاسیس بیمه مركزی و بیمه گری است. شاید یكی از دلایل و فلسفه حفظ بیمه ایران به عنوان  تنها بیمه دولتی در بازار برای این قبیل موارد باشد. به هر حال مجوز شركت بیمه خصوصی را دولت صادر كرده است و حالا  كه این شركت خصوصی به هر دلیلی به تعهدات خود عمل نكرده دولت و بازوی اجرایی آن یعنی بیمه ایران باید پاسخگوی مردم  باشند. طبیعی است كه دولت از جیب خود این خسارت را پرداخت نمی كند و اموال شركت را گرفته و در اختیار بیمه ایران قرار می دهد تا به نمایندگی از آن شركت حقوق زیاندیدگان را جبران نماید. ساز و كارِ ماده ۴۴ قانون تأسیس بیمه مركزی و بیمه گری چتر حمایتی و اطمینان بخشی برای بیمه‌گذاران است چرا كه مردم به اعتبار و اعتماد دولت از یك شركت خصوصی بیمه نامه خریداری كردند. چون این اتفاق برای اولین بار در بازار بیمه رخ داد در اجرا با مشكلات عدیده مواجه بودیم اما مطمئن هستیم كه این راهی است كه باز شده و اگر بعد از این برای شركتی اتفاق مشابهی رخ دهد، یك مسیر تعریف شده وجود دارد تا بیمه ایران تعهدات شركت ناتوان مالی را به راحتی بیشتری ایفا كند. البته مشكلاتی در اجرای مصوبه شورای عالی بیمه با بیمه ایران داشتیم كه به مرور حل و خسارت مردم پرداخت می شود.

 آیا برای اینكه دیگر ماجرایی مثل بیمه توسعه تكرار نشود، فكری كردید؟ نگاهی به تجارب دنیا داشتید؟
فارغ از اینكه بیمه توسعه آسیب هایی برای صنعت بیمه به همراه داشت اما می تواند به عنوان تجربه‌ای سنگین در اختیار باشد و از آن درس بگیریم. یك درس این است كه مردم عزیز در خرید بیمه نامه صرفاً به قیمت كم اكتفا نكنند و با استفاده از مشاور متخصص از شركتهای بیمه دارای توانگری مالی مناسب بیمه نامه ابتیاع نمایند. در كنار آن بیمه مركزی باید خلاءهای مقرراتی را شناسائی و برای آن راهكاری پیدا كند . یكی از خلاءهای مقررات، فقدان صندوق حمایت بیمه گذاران در كشور است.

در خارج از كشور "صندوق های حمایت از بیمه گذاران" وجود دارد كه در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی یك موسسه بیمه، صندوق حمایت به كمك او خواهد آمد. این صندوق های حمایتی درصدی از حق بیمه هر رشته را می گیرند و به این ترتیب شركت های بیمه می توانند عضو این صندوق باشند. البته در برخی كشورها عضویت در صندوق اجباری و در برخی دیگر اختیاری است. در صورتیكه ورشكستگی و ناتوانی مالی یا كمبود نقدینگی به سراغ یك شركت برود، این صندوق فعال می شود و منابعی را برای پرداخت تعهدات در اختیار شركت قرار می دهد یا ممكن است بخشی از خسارت را به بیمه گذاران رشته هایی كه مشمول این صندوق هستند، پرداخت كند. بیمه مركزی با مطالعه ساز و كار این صندوقها به دنبال این است كه پیشنهادی برای راه اندازی یك صندوق در لایحه قانون برنامه ششم داشته باشد. طبیعی است در حالی كه اقتصاد كشور به سمت بازار آزاد حركت می‌كند، باید مبحث ورشكستگی و ورود و خروج بنگاه ها به عنوان یك واقعیت بازار بیمه به رسمیت شناخته شود چون ورشكستگی یك بنگاه به هر دلیل یك واقعیت انكار ناپذیر است. هرچند مدت فعالیت یك بنگاه اقتصادی در اساسنامه های آنها نامحدود است اما بنگاه های بسیاری در تحولات بازار دچار شكست شده و از بین می روند و خروج یك شركت بیمه از چرخه فعالیت(ورشكستگی) در اقتصاد یك كشور مشابه مرگ و میر انسانها طبیعی است.

یکشنبه 1 شهریور 1394ساعت : 04:38 ب.ظ| نویسنده : مجید یزدانیان
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
پنجشنبه 19 آذر 1394 06:12 ب.ظ
آقا شما را بخدا تکلیف نمایندگان بیمه توسعه را نیز مشخص کنید
ع بهزادی چهارشنبه 4 شهریور 1394 12:55 ب.ظ
جناب آقای میرزایی باسلام حضور جنابعالی اکنون مدت حدود سه سال است که بابت خسارت دیه از بیمه توسعه سه فقره چک دارم که تا این تاریخ هنوز موفق به دریافت آن نشدم و اسامی را هم که اعلام میکنند مشخص نیست بر چه مبنایی است خواهشمندم مرا در این زمینه راهنمایی فرمائید
دوشنبه 2 شهریور 1394 02:42 ب.ظ
هنوزم دقیقا اعلام نکردن که تا کی پرداخت میکنن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین مطالب
درباره ما
این پایگاه برای انعكاس رویدادهای بیمه ای طراحی شده است .

راه اندازی: سال 1387
آخرین نسخه : سال 1395
سامانه پیامك ارتباطی با مدیر سایت 5563-5000-21-5000
ساعات جوابگویی به تماس های دوستان : بعداز ظهرها 5 تا 9 شب
مدیر وب سایت : مجید یزدانیان
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آمار وب سایت آسیا 4916
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :