تبلیغات
شرکت بیمه آسیا نمایندگی مجید یزدانیان کد 4916 - بیمه شخص ثالث بر اساس کیلومتر
[ ]
 
 
بیمه شخص ثالث بر اساس کیلومتر
نظرات

بیمه ماشین نیز مانند بسیاری از سرویس‌هایی است که میلیون‌ها نفر استفاده می‌کنند اما مانند سیم‌کارت‌های اعتباری، تنها به‌اندازه مصرفشان هزینه پرداخت نمی‌کنند. اما به تازگی همین اتفاق برای بیمه ماشین‌ افتاده است؛ یعنی شما می‌توانید به‌اندازه مسافتی که طی می‌نمایید حق بیمه ماشینتان را پرداخت کنید!


در چند ماه آینده دو استارتاپ که در زمینه بیمه ماشین فعالیت می‌کنند سرویسی را ارائه خواهند داد که به رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه شخصی این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت حق بیمه سالیانه و تنها به میزان مسافتی که طی می‌نمایند حق بیمه ماشین خود را پرداخت کنند.

امکان پرداخت حق بیمه ماشین به صورت کیلومتری فراهم شده است.

فهم این ایده خیلی ساده است. رانندگان هزینه ماهیانه ثابتی در حدود ۱۰ تا ۳۰ پوند برای پوشش دادن خسارت آتش‌سوزی و سرقت می‌پردازند به‌علاوه هزینه‌ای که بر اساس میزان مسافت طی شده محاسبه شده است. رانندگان از طریق اپلیکیشن گوشی همراه مسافت‌های طی شده را ثبت می‌کنند تا هزینه کل ماهیانه به دست آید.

این نوع بیمه ماشین برای افرادی طراحی شده است که از وسیله نقلیه شخصیشان به‌ندرت استفاده می‌کنند و معمولاً از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به محل کار و منزلشان استفاده می‌کنند. معمولاً این افراد کمتر از پنج هزار کیلومتر از ماشینشان استفاده می‌کنند.

بیمه ماشین به صورت کیلومتری برای کسانی مناسب است که به ندرت از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می‌کنند.

از آخر اسفند شرکتی به نام “کوا” شروع به ارائه این سرویس به عده محدودی از مشتریان که از قبل دعوت‌شده‌اند می‌کند.

” کوا” از رانندگان ماشین می‌خواهد که برای محاسبه هزینه شارژ ماهانه اطلاعاتی همچون مدل ماشین، آدرس، تاریخچه رانندگی و میزان سقف پوشش خسارت را در اپلیکیشن وارد کنند. این سیستم از مشتریان هزینه‌ای به ازای هر ساعت رانندگی که از ۱.۲ پوند در ساعت شروع می‌شود دریافت می‌نماید. ” کوا”، سابقاً بیمه ماشین را به ازای هر ساعت به کسانی می‌داد که ماشین دوستان و یا اقوامشان را می‌راندند. به‌این‌ترتیب که این افراد می‌بایست از مکان‌یاب “کوا” استفاده می‌کردند و مدت‌زمان مسافت استفاده را در اپلیکیشن وارد می‌نمودند تا سقف هزینه برآورد شود.

بنا بر گفته مدیران این شرکت افرادی که به‌ندرت از ماشین شخصیشان استفاده می‌کنند، می‌توانند بالغ‌بر ۵۰۰ پوند در سال در هزینه‌های شخصی صرفه‌جویی کنند. مؤسس شرکت “کوا” زمانی به این ایده دست یافت که می‌خواست ماشین خود را به‌صورت ساعتی به دوست خود قرض دهد.

با این روش افراد می‌توانند تا ۵۰۰ پوند در سال در هزینه‌های ماشین خود صرفه‌جویی کنند.

در خردادماه انتظار می‌رود که شرکت “کوا” با یک شرکت فناوری اطلاعات دیگر که در همین زمینه فعالیت می‌نماید به اسم “جاست مایلز” وارد همکاری شود.

برخلاف شرکت “کوا” که رانندگان خودشان به‌صورت دستی اطلاعات مسافت طی شده را وارد اپلیکیشن می‌نمایند، سرویس ارائه‌شده توسط شرکت “جاست مایلز” از رانندگان خود می‌خواهد که دستگاهی به‌صورت رایگان در ماشینشان نصب کنند که مسافت طی شده و زمان توسط ماشین را به‌صورت دقیق محاسبه نماید. در کل برخلاف شرکت “کوا” که بیمه را به‌صورت ساعتی محاسبه می‌نماید در شرکت “جاست مایلز” حق بیمه ماشین بر اساس مسافت طی شده انجام می‌گیرد.

تفاوت دیگر بین این دو شرکت در حداقل سن راننده برای ثبت‌نام بیمه می‌باشد درحالی‌که شرکت “کوا” این سرویس را فقط به افراد بالای ۲۱ سال ارائه می‌دهد. شرکت “جاست مایلز” این سرویس را به افراد بالای ۲۵ سال ارائه می‌دهد.

مؤسس شرکت “جاست مایلز” عقیده دارد که اپلیکیشنشان به رانندگان این اجازه را می‌دهد که به‌راحتی دریابند که هزینه بیمه سفر از یک نقطه به یک نقطه دیگر چقدر است و بر اساس همین اطلاعات تصمیم بگیرند که آیا استفاده از وسایل نقلیه عمومی باصرفه‌تر است یا خیر؟

هر دو این شرکت‌ها برای سفرهای بالای ۱۵۰ کیلومتر در روز “سفر بین دو شهر” این امکان را به مشتریان می‌دهند که فقط به‌اندازه هزینه ۱۵۰ کیلومتر حق بیمه ماشین را پرداخت نمایند. در آخر هر ماه مشتریان صورت‌حسابی در اپلیکیشن تلفن همراه خود دریافت می‌کنند؛ که لیست دقیقی از سفرهای درون و برون‌شهری به همراه هزینه‌های مرتبط در آن ذکر شده است. دقیقاً مشابه بیمه‌های سنتی این دو شرکت نیز تخفیفاتی را جهت کوپن‌های استفاده‌نشده برای مشتریان مدنظر دارند.

در این روش نیز مانند روش سنتی کوپن‌های بیمه ماشین چک می‌شوند.

شرکت “کوا” اولین شرکتی نیست که قصد راه‌اندازی این سرویس را دارد، در سال ۲۰۰۵ “نورویچ یونین” سرویس مشابهی را راه‌اندازی کرد که هدف اصلی آن فروختن بیمه ماشین به افراد بین ۱۸ تا ۲۳ سال بود. بعدها این شرکت سرویسش را به تمام طیف سنی بالاتر از ۱۸ سال ارتقاء داد ولی مجدداً در سال ۲۰۰۸ به همان روال طیف سنی بین ۱۸ تا ۲۳ سال برگشت. مسئولین این شرکت میگویند که هزینه بیمه ماشین برای مصرف‌کنندگان ” رانندگان” ۳۰% کاهش پیدا کرد و اینکه این محصول بین مردم بسیار محبوب بود ولی برخلاف محبوبیت بالا این سرویس اقتصادی نبود و آن‌هم به دلیل هزینه بالای نصب جعبه کیلومتر شمار در ماشین بود.

به دلیل هزینه بالای نصب کیلومترشمار در ماشین‌ها این ایده به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو است.

باوجوداین مهندسین این شرکت اعلام کردند که با رشد سریع استفاده از تلفن‌های هوشمند بین مردم هزینه نصب جعبه کیلومتر شمار تقریباً قابل‌حذف می‌باشد. حالا با همه این‌ها آیا به نظر شما این‌طور بیمه‌ها موفق خواهند بود؟ جواب دادن به این سؤال بدون اینکه بدانیم سود این کار برای رانندگان چقدر می‌باشد کار سختی است!

اگر این شرکت‌ها واقعاً بتوانند همان‌طور که مدعی هستند برای افرادی که خیلی کم از ماشین خود استفاده می‌کنند صرفه اقتصادی داشته باشند، مسلماً موفق خواهند بود؛ فقط دو مشکل وجود دارد:

۱) اگر این شرکت‌ها از گوشی تلفن همراه برای رصد مسافت طی شده استفاده کنند احتمال خطا و درنتیجه افزایش پرداختی حق بیمه ماشین وجود دارد.

۲) اگر اعلام مسافت طی شده به عهده رانندگان گذاشته شود “مثل کاری که شرکت کوا انجام می‌دهد” احتمال آن وجود دارد که بعضی از افراد از این موقعیت سو استفاده کنند و اقدام به پرداخت کمتر حق بیمه نمایند برای مثال “با اعلام نکردن سفرهای خیلی کوتاه”.

با تمام این مزایا و نواقص این اپلیکیشن‌ها و با توجه به گفته متخصص بیمه ماشین “مات اولیور” که در سایت “گوکامپر” فعالیت می‌نماید عقیده دارد که این نوع بیمه‌ها در درازمدت ممکن است برای افرادی که بسیار کم سفر هستند جذاب باشند.

در ایران نیز به تازگی سیستم جدیدی با نام بیمیتو جهت خرید آنلاین بیمه ماشین اعم از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه راه‌اندازی شده است که امکان مقایسه و خرید آنلاین تمامی شرکت‌های بیمه را برای متقاضیان بیمه فراهم می‌کند. با توجه به روند پیشرفت این صنعت در عرصه فناوری و تکنولوژی طی چند سال آینده در ایران نیز شاهد به راه افتادن این مورد هم باشیم


چهارشنبه 16 فروردین 1396ساعت : 03:16 ب.ظ| نویسنده : محمدرضا تفکری
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین مطالب
درباره ما
این پایگاه برای انعكاس رویدادهای بیمه ای طراحی شده است .

راه اندازی: سال 1387
آخرین نسخه : سال 1395
سامانه پیامك ارتباطی با مدیر سایت 5563-5000-21-5000
ساعات جوابگویی به تماس های دوستان : بعداز ظهرها 5 تا 9 شب
مدیر وب سایت : مجید یزدانیان
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آمار وب سایت آسیا 4916
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :